تعریف واژه عکاسی، آتلیه عکاسی و استودیو عکاسی

Zoya چهارشنبه 1 تیر 1401 - 17:11
تعریف واژه عکاسی، آتلیه عکاسی و استودیو عکاسی

تعریف واژه عکاسی، آتلیه عکاسی و استودیو عکاسی چیست؟

عکاسی معادل فارسی واژه فتوگرافی در لاتین است که از دو واژه فتو به معنای نور و گرافی به معنای نگاشتن و نقش کردن ساخته شده است. پس فتوگرافی به معنای نورنگاری و نقش کردن نور است. اما چطور این واژه پدید آمد؟

چشم انسان فقط اشیایی را می‌بیند که تحت تاثیر و تابش نور خورشید یا نور مصنوعی قرار بگیرند، پس تا زمانی که نور نباشد تصویری نیز قابل مشاهده و ثبت نیست. اولین فردی که در تاریخ توانست نخستین تصویر یا عکس را توسط نور ثبت نماید یک بازنشسته ارتش فرانسه به نام ژوزف نیسفور نیئپس بود. او اولین عکس دنیا را با استفاده از انتقال نور پنجره اتاقش به داخل یک اتاقک تاریک و با یک عدسی کوچک بر روی سطحی فلزی آغشته به قیر و مواد شیمیایی بتومن در سال ۱۸۲۶ میلادی نگاشته و ثبت کرده است. نیئپس برای ثبت این عکس حدود ۹ ساعت زمان صرف کرد. کشف نیسفور نیئپس مقدمه ای شد برای کامل تر شدن صنعت و هنر عکاسی. بعد از نیئپس، لویی داگر با کمک پسر نیئپس روش جدیدتری برای عکاسی اختراع کردند. این روش که داگرئوتیپ نام داشت با استفاده از صفحه مسی آغشته به ترکیبات نقره در یک اتاقک تاریک تصویر عکاسی می‌شد.
اولین عکس دنیا که توسط ژوزف نیسفور نیئپس عکاسی شده است.
.
در اوایل اختراع عکاسی ،نور برای مدت مشخصی از سوراخ کوچک یک اتاقک تاریک عبور می‌کرد و تصویر روبروی بیرون روزنه اتاقک، بر روی سطحی فلزی آغشته به مواد شیمیایی حساس به نور در داخل اتاقک ثبت می شد. اتاقک تاریک همان نمونه ساده و ابتدایی دوربین عکاسی بود. تقریبا همزمان با داگر، در انگلستان، ویلیام تالبوت نیز روشی برای ثبت عکس اختراع کرد که آن را کالوتیپ نامید و بعد از آن تا به امروز صنعت و هنر عکاسی همواره رو به پیشرفت و گسترش بوده است. اینها اولین پیشگامان هنر عکاسی بودند و تلاش و تحقیقات روز افزون در سراسر جهان بر روی مواد شیمیایی قابل ثبات عکس تا به امروز همواره به پیشرفت و گسترش صنعت عکاسی انجامیده است. اوایل قرن ۱۹ میلادی، زمان توسعه عکاسی مدرن تلقی می‌شود. عکاسی یا فتوگرافی در واقع همزمان با تحقیق دانشمندان و شیمی دانان، هنرمندان و صنعتگران به بلوغ امروزی خود دست یافته است و بدون تلاش در همه این زمینه ها رشد آن مقدور نبوده است.

آتلیه نیز در واقع یک لغت عاریت گرفته از زبان فرانسوی است به معنای کارگاه و کارگاه هنری، پس آتلیه عکس به کارگاه هنری عکس اطلاق میشود و مکانی است که عکاس در آن توسط امکانات و دستاوردهای فنی ، هنری و صنعتی به عکاسی از سوژه های مختلف، از جمله پرتره انسان می‌پردازد.
.
.
استودیوی عکاسی نیز به کارگاه هنری عکس با سایز بسیارر بزرگتر و تجهیزات بسیار بیشتر اطلاق میشود که معمولا برای فیلمبرداری و تصویر برداری نیز مورد استفاده قرار می گیرند‌.
.
.
بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد